Pamięć praktyczna

28 i 29 kwietnia 2012 w Instytucie Teatralnym odbędzie się czytanie przygotowane przez Ewelinę Marciniak z udziałem licealistek oraz członkiń "Klubu Kobiet z Ravensbrück".






"Pamięć praktyczna" to rezultat spotkania dwóch pokoleń kobiet: obecnych licealistek oraz byłych więźniarek niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Ravensbrück. 28 i 29 kwietnia 2012 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się czytanie performatywne przygotowane przez reżyserkę Ewelinę Marciniak z udziałem licealistek oraz członkiń "Klubu Kobiet z Ravensbrück".

Jak skonfrontować świadectwo kobiet, które przetrwały obóz koncentracyjny w Ravensbrück z doświadczeniem młodych dziewczyn, które mają dziś tyle samo lat, co te pierwsze w momencie zamknięcia w obozie? Czy pamięć o traumatycznym doświadczeniu może mieć charakter praktyczny? Od grudnia 2011 r. do kwietnia 2012 r. wybrane w drodze castingu uczennice szkół średnich czytały książkę Wandy Półtawskiej „I boję się snów” oraz spotykały się z członkiniami „Klubu Kobiet z Ravensbrück”. Proces powstawania scenariusza teatralnego poprzedziły rozmowy indywidualne i grupowe, lektura wspomnień, intensywna praca z ciałem pod okiem choreografki Dominiki Knapik. Ważną rolę w pracy twórczej odgrywają nie tylko świadectwa ustne i pisemne, ale także sama obecność dwóch generacji kobiet. Projekt tworzą jedne z najciekawszych artystek młodego pokolenia: reżyserka Ewelina Marciniak, dramaturżka Iga Gańczarczyk, choreografka Dominika Knapik. Oprócz licealistek oraz członkiń „Klubu Kobiet Ravensbrück”, w przedsięwzięciu biorą udział: aktorka Justyna Wasilewska i kontrabasista Marcin Nenko. Projekt realizowany przez Fundację na Rzecz Kobiet „JA KOBIETA” we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, sfinansowany jest z programu „Seniorzy w Akcji” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”.

PAMIĘĆ PRAKTYCZNA | czytanie performatywne

reżyseria: Ewelina Marciniak
dramaturgia: Iga Gańczarczyk
choreografia: Dominika Knapik
uczestniczki projektu: Marianna Bogusz, Krystyna Cieliszak, Krystyna Filipczyńska, Bogna Groniecka, Danuta Janowska, Leokadia Kaczorowska, Alicja Kubecka, Aleksandra Karin Lesiak,  Marta Marciniak, Rozalia Mazur, Emilia Miękisz, Anna Gabriela Peszowska, Agnieszka Śliz, Stanisława Tkaczyk, Hanna Walczuk, Natalia Wewiórska,  Krystyna Zając, Justyna Zielonka
kontrabas: Marcin Nemko

28 -29 kwietnia 2012, godz. 19.00
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1,Warszawa

wstęp wolny
rezerwacja: www.pamiecpraktyczna.ezapisy.pl
liczba miejsc ograniczona

Kwiecień miesiącem pamięci o kobiecym obozie koncentracyjnym KL Ravensbrück
Nazistowski obóz koncentracyjny KL Ravensbrück został wyzwolony przez Armię Czerwoną 30. kwietnia 1945 roku. Uchwałą z  dnia 30 marca 2011 r. Senat RP ustanowił kwiecień miesiącem pamięci o ofiarach niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Ravensbrück.  Realizacja projektu wpisuje się także w cele ogłoszonego przez Komisję Europejską Europejskiego, Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej 2012 (European Year 2012 for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012).

TWÓRCY

Ewelina Marciniakreżyserka, studentka reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Solskiego, europeistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, absolwentka dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wyreżyserowała „Wynajem” na podstawie tekstu Nisa-Momme Stockmana w Narodowym Starym Teatrze im. Modrzejewskiej w Krakowie, „Proces berentyzacji” w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu (w ramach Dni Dramaturgii), „Zarys historii miłosnej” w TR Warszawa oraz „Mocarza” Stanisława Brzozowskiego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (projekt Brzozowski. Wstęp wolny). Swój pierwszy spektakl – „Nowe wyzwolenie” Stanisława I. Witkiewicza – zrealizowała w Teatrze Polskim w Bielsku Białej. W Teatrze Polskim powstało jej kolejne przedstawienie  – ”Zbrodnia” Michała Buszewicza. Ewelina Marciniak była asystentką Anny Augustynowicz („Zatopiona katedra” wg Gerta Jonkego), Bogdana Hussakowskiego („Filozofia w buduarze” Markiza de Sade) oraz Pawła Miśkiewicza („Mewa” wg Antoniego Czechowa). Laureatka nagrody Grand Prix 9. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego (monodram „Medea” z Laboratorium Dramatu w Warszawie) oraz  głównej nagrody 2. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr” („Nowe wyzwolenie” z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej).

 
Od lewej: Hanna Walczuk, Krystyna Zając, Alicja Kubecka („Klub Kobiet z Ravensbrück”), Ewelina Marciniak (reżyserka).

Iga Gańczarczyk dramaturżka, reżyserka. Studiowała teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i dramaturgię na Wydziale Reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Solskiego. W latach 2005-2007 pracowała w dziale literackim Narodowego Starego Teatru im. Modrzejewskiej w Krakowie. Wraz z Magdą Stojowską współpracowała jako dramaturżka przy spektaklu „Factory 2” w reżyserii Krystiana Lupy (Narodowym Stary Teatr im. Modrzejewskiej w Krakowie). Jest autorką  adaptacji teatralnej „Aktorów prowincjonalnych” w reżyserii Agnieszki Holland i Anny Smolar (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu). Wyreżyserowała „Całopalenie” Dei Loher w krakowskim Teatrze Nowym, „W małym dworku” Stanisława I. Witkiewicza w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, „Nie Ja” według Samuela Becketta (główna nagroda w konkursie OFF podczas Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu), "Opowieści zimowe" według Hansa Christiana Andersena w Teatrze Polskim im. Konieczki w Bydgoszczy. Jest redaktorką Serii Teatralnej, wydawanej przez krakowską korporację Ha!art.

Dominika Knapik  –  tancerka, aktorka oraz choreografka. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Solskiego w Krakowie. Zagrała w „Katatonii” w reżyserii Jacka Nagłowskiego (Grand Prix w konkursie kina niezależnego na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni). Autorka filmu tanecznego „There”. Stypendystka programu DanceWeb Europe, Art Stations Foundation (solo „jak wam się podobam?” ) oraz ArtsLink 2009 (Dance New Amsterdam, NY). Tańczyła w spektaklu „nic” Towarzystwa Gimnastycznego, zagrała również  w „Całopaleniu” w reżyserii Igi Gańczarczyk i w „Le Sacre” Teatru Dada von Bzdülöw. W ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Wojciechem Klimczykiem stworzyła spektakl „Moskwa” . W 2011 w krakowskim teatrze Łaźnia Nowa wyreżyserowała, stworzyła choreografię i zagrała w spektaklu „Testament Optymisty”. Regularnie współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce jako choreografka. Współtworzy z Wojciechem Klimczykiem kolektyw Harakiri Farmers, jest także członkinią Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks.

Justyna Wasilewska – aktorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Za rolę Gillety w spektaklu dyplomowym „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Iwo Vedrala otrzymała wyróżnienie oraz nagrodę publiczności za najbardziej „elektryzującą” rolę żeńską na 27. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Zdobywczyni Grand Prix w konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki na 30. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Debiutowała w łódzkim Teatrze im. Jaracza, w którym zagrała m.in. w spektaklach: Mariusza Grzegorzka, Agaty Dudy-Gracz i Anny Augustynowicz. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Młoda Polska”, w ramach którego stworzyła autorski spektakl „To pewnie wina krajobrazu”. Nominowana do nagrody Warszawskiego Feliksa w kategorii debiutów  za rolę w spektaklu „Życie seksualne dzikich” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (Nowy Teatr, Warszawa). 

Marcin Nenko –
kontrabasista, student Akademii Muzycznej w Krakowie. Wychowanek Mariana Pawlika – krakowskiego lutnika, jednego z czołowych polskich kontrabasistów jazzowych Współtwórca zespołów: Chłopcy Kontra Basia, Mateusz Pałka Kwartet, Recycling Band, Tomek Różycki Kwintet. Występował na wielu festiwalach festiwalach, m. in.: Era Nowe Horyzonty, Nowa Tradycja i Mikołajki Folkowe. Współtworzył muzykę do spektaklu „Piekarnia” w reżyserii Wojtka Klemma (Narodowy Stary Teatr im. Modrzejewskiej).



Spotkanie „Klubu Kobiet z Ravensbrück” z uczestniczkami i koordynatorkami projektu.

REALIZATORZY PROJEKTU

Fundacja na Rzecz Kobiet JA KOBIETA jest organizacją pozarządową, której działania mają na celu zwrócenie uwagi na sytuację starszych kobiet w Polsce oraz przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek i płeć.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury zajmującą się dokumentacją, promocją i animacją polskiego życia teatralnego. Instytut powołuje publiczną debatę o współczesnym polskim teatrze, poszerza perspektywy towarzyszącej mu refleksji naukowej, wspiera działalność badawczą i edukacyjną.

Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” od 2002 roku realizuje projekty społeczno-kulturalne w całej Polsce. Pracuje z młodymi ludźmi, animatorami kultury, pracownikami organizacji pozarządowych i domów kultury, nauczycielami i artystami oraz seniorami. W tych przedsięwzięciach sztuka staje się narzędziem społecznej zmiany.



Autor wpisu*:
2 x 7 (mnożenie) =