Rozrywka 50 plus

Niebieska Trumna

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej MUZEUM zaprasza na wystawę czasową


Niebieska Trumna
Marek Jaromski – grafika
Ernest Bryll – słowa
do 28 kwietnia 2019 r.

Wystawa prac jednego z najbardziej intrygujących polskich artystów tworzących sztukę sakralną.
19 marca w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej mieszczącego się przy warszawskiej katedrze na Starym Mieście odbył się wernisaż wystawy prac Marka Jaromskiego zatytułowanej „Niebieska Trumna”. Tytułowa trumna, wykonana w zakładzie stolarskim na wymiar artysty, pokryta została gęstą siecią wzorów graficznych symbolizujących duchowy wymiar życia oraz perspektywę chrześcijańskiego odkupienia i zmartwychwstania. Widz zwiedzający wystawę musi przejść między jej dnem a wiekiem.

Na wystawie, która z premedytacją prezentowana jest w okresie Wielkiego Postu, obrazy egzystencji przemieniane są przez duchową siłę wiary. Proza życia, wyrażająca się w surowych portretach prostych ludzi przeplata się tu z interpretowanymi twórczo twarzami z całunu turyńskiego jak i z feriami świetlistych aniołów zasiedlających przestrzenie ekspozycji.

Na wystawie znajdują się takie prace jak „Wieczernik”, „Ostatnia Wieczerza”, „Baranek Paschalny” czy też cykl grafik „Rok Polski” będący adaptacją wierszy Ernesta Brylla opisujących kondycję ludzką w polskiej współczesności.

„Wiem, że nie jestem na świecie tylko po to, żeby być konsumentem. Życie jest cudem i ja to coraz bardziej rozumiem, czuję i o tym opowiadam” mówi o swojej twórczości grafik.

Sześćdziesięciosześcioletni artysta jest absolwentem warszawskiej ASP na wydziale grafiki. Za swoją twórczość otrzymał kilkadziesiąt nagród w Polsce i na świecie, w tym główne nagrody na międzynarodowych biennale grafiki. Jaromski odnoszący liczne sukcesy, porzucił środowisko artystyczne i kilkanaście lat mieszkał i tworzył w niedużej wsi we wschodniej Polsce. Spotkania z prostymi ludźmi i kontemplacja natury sprawiły, że jego sztuka uległa silnej przemianie, osiągając wymiar mistyczny a zarazem głęboko ludzki. Pełne energii kolory łączą się nierozerwalnie z symbolami życia i śmierci.

Wernisaż uświetnił recital muzyczny Marcina Stycznia oraz obecność przyjaciół artysty, w tym poety Ernesta Bryla.

14 kwietnia, w Niedzielę Palmową, nazywaną też Niedzielą Męki Pańskiej, w przestrzeni muzealnej odbędzie się koncert ludowych pieśni pasyjnych w wykonaniu Marii Siwiec, jednej z najznamienitszych polskich śpiewaczek ludowych wraz z uczennicami.

Patronat medialny nad wystawą objęli: Gość Niedzielny, Radio Plus Warszawa, Radio Warszawa oraz Stacja7.
Szczegóły dotyczące koncerty już w wkrótce na stronie i FB muzeum.
___________________________________________________________________________
Marek Jaromski zawsze lgnął ku sztuce związanej z sacrum i wystawa w warszawskim Muzeum Diecezjalnym to potwierdza. Ale i profanum nie jest mu obce, bliscy są mu ludzie, przyroda, ziemia. Właśnie ziemia wita na wystawie. To dwa piękne ziemioryty dużego formatu, rzadka technika. A nieopodal – imponująca instalacja „Rok polski” z wyrytymi w drewnie żmudnie ale jakby w natchnieniu wierszami Ernesta Bryla, który nie raz już Jaromskiego inspirował. Przywędrowały tu z Muzeum Śląskiego, gdzie mają stałą siedzibę. Też mówią o ziemi. Dalej – to już sacrum. 40 całunów na 40 dni postu. Na bibułce japońskiej wyobrażenia Chrystusa, Jego męki, Zmartwychwstanie, Wizja Baranka i oczywiście tak charakterystyczne dla artysty anioły. Każda praca inna, unikatowa.

Anioły królują także w pięknej pracy „Ostatnia wieczerza”. To dzieło niezwykłe, ulepione z kilku tysięcy maleńkich kawałków pomalowanego wcześniej akwarelą i pociętego papieru; pracował nad nim aż półtora roku. Figuracja jest prawie nieczytelna, wydaje się że to abstrakcja, działa na nas metafizycznie, formą i nastrojem, duchową energią. A naprzeciw – jakby apostołowie, dwanaście autoportretów i portretów sąsiadów i przyjaciół Jaromskiego. Chyba nie ma wśród nich Judasza.

Dalej – dzieło na Wielki Post specjalne, pomalowana przez artystę trumna, która dzięki sztuce wydaje się raczej radosna niż smutna. Nie jest samotna, wokół niej namalowane na workach twarze z otoczenia Jaromskiego, głównie sąsiedzi. Oni też nie są smutni, nie boją się odejścia.
Na koniec – dwie „Ciemne doliny”, duże prace znowu w wyjątkowej technice artysty, z tysięcy kawałków uzyskanych z podartych na strzępy grafik. Artysta jest niesłychanie szczodry, nie waha się niszczyć swoich gotowych już dzieł jeśli mogą z nich powstać jeszcze lepsze, ciekawsze. I bardziej uduchowione, jak cała jego wystawa w Muzeum Archidiecezjalnym. Rzadki przykład zaangażowania się współczesnego artysty w sztukę sakralną.
Elżbieta Dzikowska
 
Kurator wystawy – Jacek Chromy, Fundacja Promocji Sztuk
INFORMACJE PRAKTYCZNE
Wystawa czasowa: NIEBIESKA TRUMNA
Gdzie: Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, ul. Dziekania 1 (obok Archikatedry św. Jana)
Kiedy: od 20 marca (środa) do 28 kwietnia (niedziela) 2019 r.
Godziny: wt. - pt. : 12:00- 18:00; sob. - nd.: 12:00-16:00; pon. - nieczynne
Bilety: 10 zł bilet normalny; 6 zł bilet ulgowy

Foto: Paweł Kęska

MUZEUM ARCHIDIECEZJI WARSZAWSKIEJ
www.maw.art.pl
Muzeum otwarte
ul. Dziekania 1, 00-279 Warszawa
FB: MuzeumMAW
wt – pt: 12-18
Tel. +48 22 621 34 14
TT: MuzeumMAW
sb – nd: 12-16


Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.