Rynek 50 plus

Co warto jeść latem

Letnie i zdrowe dania w kilka minut. Aktualnie stragany aż uginają się od sezonowych warzyw i owoców. Wystarczy poświęcić kilkanaście minut, by w kuchni wyczarować z nich pyszne i lekkostrawne dania. Podpowiadamy co warto jeść latem

W upalne i słoneczne dni większość z nas nie ma ochoty na ciężkostrawne posiłki i wielogodzinne gotowanie. Skorzystajmy z darów lata i przygotujmy z nich szybkie i smaczne posiłki, które możemy zjeść np. na balkonie lub w pracy… albo przygotować ich nieco więcej i urządzić letnie przyjęcie.

Napoje, przekąski, sałatki
Gdy nie mamy ochoty na zwykłą, chłodną wodę to możemy ugasić pragnienie własnoręcznie ugotowanym kompotem z rabarbaru, który po schłodzeniu dosładzamy miodem lub ksylitolem lub zmiksować wodę z arbuzem i listkami mięty. Równie pyszne, i do tego bardziej pożywne będą owoce jagodowe zblendowane z mlekiem lub jogurtem naturalnym. A gdy sałatka z warzyw ogrodowych kojarzy nam się już tylko ze smacznym, ale dość nudnym posiłkiem do pracy - poeksperymentujmy.

Warto spróbować połączenia szynki dojrzewającej (np. serrano lub prosciutto z kawałkami melona, albo zrobić sałatkę z ugotowanego bobu, jajek na twardo, świeżych pomidorów i bazylii. - Nie obawiajmy się nowych połączeń i smaków. Arbuz z fetą i bazylią, czy rukola z morelą i wędzonym twarogiem to smaczne i zdrowe połączenia. Wielbicielom bardziej tradycyjnych smaków polecam kaszę pęczak z dużą ilością natki pietruszki, pomidorami i czerwoną cebulą. – poleca Paulina Barros, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Letnie zupy
Wakacyjne miesiące to przede wszystkim czas chłodników. Polecamy tradycyjne, polskie smaki na bazie jogurtu i zsiadłego mleka z dużą ilością kopru, szczypioru, ogórków i rzodkiewek. Gdy mamy więcej czasu to do ww. bazy możemy dodać jeszcze podduszoną botwinę, a gdy doskwiera nam większy głód dołóżmy ugotowane na twardo jajko lub krewetki.

Poszukiwaczom mniej oczywistych smaków polecamy gazpacho: wystarczy upiec 1 kg pomidorów, 2 papryki, 2 cebule i 2 ząbki czosnku, po upieczeniu zdjąć z warzyw skórki i zmiksować z 1 świeżym ogórkiem, doprawić solą, pieprzem, ulubionymi ziołami oraz 2 łyżkami oliwy z oliwek. Przed podaniem zupę należy włożyć przynajmniej na godzinę do lodówki.

A gdy upał na kilka dni odpuści lub po drodze do domu złapie nas deszcz, wtedy warto rozgrzać się ciepłym kremem z brokuła, cukinii, czy kalafiora. Podstawą kremu może być np. por, cebula, 2 marchewki, 2 pietruszki i seler i do tej bazy dodajmy 1 kg „głównego, warzywnego składnika”. Całość gotujemy ok 20 minut w niewielkiej ilości wody z dodatkiem ulubionych przypraw i na koniec miksujemy blenderem.

Słodkości bez wyrzutów sumienia
- Najprostszym w przygotowaniu i do tego niskokalorycznym deserem jest sorbet. Wystarczy zmiksować ulubione owoce i włożyć na kilka godzin do zamrażarki. Możemy też przygotować zdrowe mini serniczki - w pucharkach lub szerszych szklankach układamy warstwami ulubione, pokrojone w kostkę owoce i zmiksowany, chudy twaróg z dodatkiem naturalnego jogurtu oraz miodu lub ksylitolu. Polecam też pieczone morele lub brzoskwinie posypane mielonymi orzechami. -  mówi Paulina Barros, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.