Rynek 50 plus

Ćwiczenia i sport

Ruch jest zdrowy w każdym wieku, a regularne ćwiczenia są bardzo ważne. Od aktywności fizycznej często zależy  zdolność do cieszenia się zdrowiem i radość życia
Aktywność fizyczna niesie wiele korzyści w tym pomaga utrzymać wagę, zapewnia giętkość stawów i sprawność mięśni, zwalcza stres. Regularne ćwiczenia to też sprawność układu krążenia i serca oraz niższy cholesterol. Kobiety dojrzałe często zaczynają ruchu unikać i więcej odpoczywają. Przyczyn może być wiele w tym miedzy innymi dyskomfort i ból w różnych częściach ciała spowodowany reumatyzmem czy chorobą stawów, przybranie na wadze i otyłość i wynikający z tego wstyd, zmiana priorytetów i łatwe męczenie się.

Gdy ruchu jest zbyt mało można zauważyć:
- uczucie ciągłego zmęczenia
- niemożność nadążenia za osobami w tym samym wieku
- uczucie braku tchu
- uderzenia gorąca nawet po krótkim spacerze
- czasem kołatanie serca po wysiłku

Kobieta o dobrej kondycji powinna bez trudu i zmęczenia wykonywać codzienne czynności i mieć jeszcze siłę na dodatkowe zajęcia. Poza tym jest w stanie bez zmęczenia przejść szybkim krokiem kilka przecznic lub wejść na schody nie tracąc przy tym tchu i nie czując zmęczenia nóg.

Warto ćwiczyć odpowiednio do swoich możliwości. W przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie poradzić się lekarza. To bardzo ważne, bo nie każdy ruch jest wskazany dla każdego np. siłownia jest zabroniona w przypadku problemów z wysokim ciśnieniem krwi. Zresztą nie tylko siłownia. Wtedy nie można wykonywać nawet niektórych ćwiczeń jogi, tak wskazanej dla kobiet po pięćdziesiątce.

Kobiety mało sprawne fizycznie, otyłe, a także te, które sportu nigdy nie uprawiały mogą spokojnie zacząć od spacerów. Na początek powinny to być raczej spacery po płaskim terenie. Warto pamiętać by nie spacerować przy wietrznej pogodzie. Trzeba zacząć spokojnie i później tempo i odległość zwiększać. Nie wskazane jest przemęczanie się i rywalizacja z innymi. Warto założyć odpowiednie buty i kontrolować puls oraz oddech.

Poza spacerami można pomyśleć np. o jodze, tai chi, aerobiku, rowerze, pływaniu, gimnastyce w wodzie.
Agata Rak

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.