Styl 50 plus

Żywność funkcjonalna

Niech żywność będzie twoim lekiem, a lek twoją żywnością. Jak może zrozumieć choroby człowieka ten, kto nie bierze pod uwagę tej zasady i ignoruje ją?
Hipokrates z Kos, 460-377 BC
Aloes zaliczany jest do żywności funkcjonalnej. Czym jednak charakteryzuje się żywność funkcjonalna?

Do chwili, kiedy nie zainteresowałam się aloesem pojęcie to było mi zupełnie nieznane, zresztą dieta i jej zastosowanie, jako wspomaganie naszego zdrowia też nie zaprzątała mojej głowy a tu nagle żywność funkcjonalna. Współpraca z firmą FOREVER pozwoliła mi otworzyć się na nowe tematy związanie ze zdrowiem, bo wiadomo, lepiej zapobiegać niż się leczyć. No właśnie, jakie więc produkty możemy zaliczyć do żywności funkcjonalnej.

W 1996 roku rozpoczęto program badawczy FUFOSE (Functional Food Science in Europe), finansowany przez Komisję Europejską w dokumencie końcowym FUFOSE z 1999 roku ustalono:

 Żywność może być uznana za funkcjonalną, jeśli udowodniono jej korzystny wpływ na jedną lub więcej funkcji organizmu ponad efekt odżywczy, który to wpływ polega na poprawie stanu zdrowia oraz samopoczucia i/lub zmniejszaniu ryzyka chorób.
 Żywność funkcjonalna musi przypominać postacią żywność konwencjonalną i wykazywać korzystne oddziaływanie w ilościach, które oczekuje się, że będą normalnie spożywane z dietą - nie są to tabletki ani kapsułki, ale część składowa prawidłowej diety.
 Podwyższona, jakość zdrowotna tej żywności wynika głównie z obecności w jej składzie substancji bioaktywnych, stymulujących pożądany przebieg przemian metabolicznych oraz z optymalnej fizjologicznie proporcji poszczególnych składników.
 Żywność funkcjonalna jest przeznaczona do ogólnego spożycia, jako część codziennej diety.
 Korzystne oddziaływanie zdrowotne tej żywności powinno być udokumentowane badaniami klinicznymi prowadzonymi na ludziach, do diety, których włączono badany produkt spożywczy. Badania te powinny być prowadzone przez niezależne ośrodki naukowe, obejmować odpowiednio dużą grupę ludzi i trwać wystarczająco długo, by zapewnić obiektywne i stabilne rezultaty.
 Tylko naukowe potwierdzenie właściwości prozdrowotnych upoważnia do uznania danego produktu za żywność funkcjonalną

Produkcja żywności funkcjonalnej może obejmować:
 wyeliminowanie z produktu tych składników, które działają w sposób szkodliwy,
 zmodyfikowanie koncentracji naturalnych składników żywności dla wzmocnienia oczekiwanego działania,
 dodanie składnika niewystępującego naturalnie w produkcie,
 poprawienie biodostępności żywności lub substancji odżywczych działających korzystnie.

Idea żywności funkcjonalnej ma związek z filozoficzną tradycją Wschodu, w której nie dokonuje się wyraźnego rozróżnienia między pożywieniem a lekarstwem.

Od dawna wiadomo było, jaki wpływ ma racjonalne odżywianie na zdrowie człowieka. Dotychczas zwracano uwagę na ilościowe i odpowiednie składniki w diecie. Nowe podejście to żywność stająca się pomostem między pożywieniem a lekarstwem, są to produkty, które wykazują korzystny, udokumentowany wpływ na zdrowie. W zależności od rodzaju składników, wzbogacających produkt spożywczy, uzyskuje się różne efekty prozdrowotne, m.in. także immunostymulujace i antymiażdżycowe.

Rosnąca popularność żywności funkcjonalnej spowodowana jest starzeniem się społeczeństwa, rosnącym zanieczyszczeniem środowiska te czynniki powodują wzrost występowania schorzeń związanych z żywieniem. Przykłady żywności funkcjonalnej:

 Mleczne produkty fermentowane i jogurty z żywymi kulturami bakterii probiotycznych. Poprawiają pracę układu pokarmowego, immunostymulacja.

 Wyroby mączne, mleczne, cukiernicze, napoje nie zawierające glutenu, soi, laktozy dla alergików.

 Wyroby z obniżoną zawartością cukru i tłuszczu; ekstrakty z ziół, składniki zmniejszające apetyt. Zmniejszają nadwagę i otyłość.

 Margaryna, jogurt, ser topiony. Roślinne sterole i stanole obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób serca.

 Jajka wzbogacone kwasami omega-3. 3 - 4 Jajka na tydzień dostarczają takiej ilości kwasów omega-3, która jest zalecana, aby zmniejszyć ryzyko chorób serca.

 Chleb, batony muesli. Dodatek izoflawonów obniża ryzyko zachorowania na raka piersi i prostaty, choroby serca i osteoporozę.

Zdrowe żywienie połączone z aktywnością fizyczną nabiera dużego znaczenia jest sposobem na utrzymanie dobrego zdrowia. Jednym z trendów jest żywność funkcjonalna.

Zalety żywności funkcjonalnej oraz prozdrowotne nastawienie społeczeństw sprawiają, że przed tą żywnością rysują się duże perspektywy rozwojowe.

Wika Kowalczyk

Zapraszam na stronę poświęconą zdrowemu trybowi życia oraz produktom aloesowym http://www.produktyaloesowe.com/

 
Artykuł powstał w oparciu o źródła:

http://www.eedri.pl/pdf/konferencjazzxi/1.pdf
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBywno%C5%9B%C4%87_funkcjonalna
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-9cbd2d40- 495f-4524-b57f-8e418ee63788

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.