Szansa 50 plus

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka

Szkoła stawia na twórczą edukację, zabawy aktywnie angażujące dziecko i pobudzające jego ciekawość świata.

 

W Warszawie i Lublinie rozpoczyna się realizacja projektu „Szkoła SuperBabci i SuperDziadka” współfiansowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2011.

 

W Warszawie projekt „Szkoła SuperBabci i SuperDziadka" na warszawskim Ursynowie realizowany będzie wspólnie z partnerami: Wydziałem Spraw Społecznych i Zdrowia Dzielnicy Ursynów, Dzienny Dom Pomocy Społecznej na Ursynowie przy ul. Cybisa 7, Biblioteką Publiczną im. Juliana Ursyna Niemcewicza URSYNOTEKA, OGRODAMI ZMIAN www.ogrodyzmian.pl płaszczyzną FORUM 50+, portalem kobieta50plus.pl i Seniorzy w Akcji.

W Lublinie projekt „Szkoła SuperBabci i SuperDziadka – od malucha do zucha” realizowany będzie z Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury, Polskim Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, Towarzystwem Wolnej Wszechnicy Polskiej Oddział w Lublinie, płaszczyzną Forum 50+ i Seniorzy w Akcji.

W wyniku badania w ramach akcji „Mama wraca do pracy” z marca 2011 r. z udziałem 23 tys. matek dzieci poniżej trzeciego roku życia ustalono, że 44 % dzieci pracujących mam zostaje z dziadkami, ale aż 46 % mam nie wróciło do pracy po urodzeniu dziecka. Mamy wracające do pracy mogą liczyć na wsparcie bliskich. Aż 85% mam otrzymuje wsparcie od partnera/męża, a 57% od swojej mamy. Mamom pomaga też często ich ojciec (27%) lub teściowa (26%). W tym kontekście bezsporna staje się konieczność szkoleń i podnoszenie kwalifikacji przez opiekunów małych dzieci w tym oczywiście ich własnych dziadków.

Jak mówi dr Zofia Zaorska pomysłodawczyni tej niezwykłej inicjatywy – ta szkoła to miejsce gdzie opiekunowie i dziadkowie mogą spełnić się w swojej roli. To szansa na wzbogacenie wiedzy i umiejętności, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi małych dzieci w tym naszych wnuków. Szkoła uczy jak odpowiedzialnie pomagać rodzicom. Szkoła SuprBabci i SuperDziadka stawia na twórczą edukację, zabawy aktywnie angażujące dziecko i pobudzające jego ciekawość świata. Metoda warsztatowa pozwala na wymianę doświadczeń, stwarza przestrzeń do rozmowy o trudnościach, a praca w grupie jest świetną okazją do wspólnego spędzania czasu, uczy zasad pozytywnej komunikacji i rozwiązywania konfliktów. www.superbabcia.org.pl

Różnica pokoleń będzie istniała zawsze, to tak naturalne, jak narodziny i śmierć. Jednak międzypokoleniowy dialog będzie możliwy, wówczas gdy Babcia i Dziadek … pójdą do szkoły, a konkretniej: „nabędą wiedzę tajemną” n.t. rozwoju młodego człowieka którą zdobędą podczas zajęć w Szkole dr Zofii Zaorskiej – gdyż, jak informuje sama autorka projektu: „Zakres warsztatów obejmuje różne bloki tematyczne np.:

1. W co się bawić? – przegląd dawnych i nowych pomysłów na zabawy. Jak się bawić w sposób rozwijający predyspozycje dziecka.

2. Jak opowiadać bajki i historie prawdziwe małym dzieciom? Jakie lektury wybrać dla dzieci.

3. Jak porozumiewać się z dziećmi i ich rodzicami? Jak stawiać granice i komunikować się w sytuacjach konfliktowych?

4. Jak zorganizować imprezę dla grupy dzieci?

5. Jak zadbać o siebie?

6. Jak udzielać pomocy dzieciom w nagłych wypadkach?

7. Porady psychologa nt. stresu, pamięci, snu.

Warto zaznaczyć, że warsztaty realizowane są w w/w blokach tematycznych, jednak zajęcia prowadzone są w zależności, jakie zapotrzebowania zgłaszają słuchacze/ki.” Projekt oprócz szkoleń, w tym także z obsługi Internetu i komputera, przewiduje wiele ciekawych imprez, spotkań oraz wyjazd integracyjny do Janowa Lubelskiego.

Zapisy w Warszawie na nowy rok akademicki 2011/2012 od 1 do 20 września fundacja-jakobieta@o2.pl 694 45 16 04

Zapisy w Lublinie na nowy rok akademicki 2011/2012 od 1 do 20 września Wojewódzkim Ośrodku Kultury ul. Dolna Panny Marii 3 tel. 81 5324207.

Projekt realizuje Fundacja na Rzecz Kobiet JA KOBIETA, organizacja pozarządowa, której działania mają na celu zwrócenie uwagi na sytuację starszych kobiet w Polsce oraz przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek i płeć.

Projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

  • beata 15/09/2011, 13:21

    Wspaniała idea. Dziadkowie czasem po prostu nie bardzo wiedzą co maja z dzieckiem robić i jakich norm przestrzegać - własnych, czy rodziców, a to powoduje konflikty. „W co się bawić? – przegląd dawnych i nowych pomysłów na zabawy. Jak się bawić w sposób rozwijający predyspozycje dziecka”. Seniorzy często pamiętają różne zapomniane przez ich dzieci zabawy, które dla maluchów mogą być bardzo atrakcyjne. Ale niekoniecznie muszą znać to, co teraz jest modne, na topie zabawowym. Oczywiście zawsze można sięgnąć po plastelinę, farbki czy jakąś książeczkę. Na pewno to, co kiedyś się sprawdzało, sprawdzi się i dziś. Baśnie Andersena czy braci Grimm są kochane przez całe pokolenia dzieci. Ja nie jestem jeszcze babcią, ale mam maleńka chrześnicę, z którą czasem zostaje na weekend i też musze uruchamiać wspomnienia. Bawimy się więc w chowanego, organizujemy wyprawy po skarby, dużo rysujemy. Czytamy i rysujemy. Np. świetnie uruchamiają dziecięcą wyobraźnię wiersze Danuty Wawiłow, Krześlaki z rozwiana grzywą czy Rupaki. Ja czytam, czasem kilka razy, a mała próbuje namalować to, co dyktuje jej wyobraźnia. Jednak dziecko próbujące czytać samodzielnie powinno być specjalnie zachęcone przez tak dobraną lekturę, by nie zniechęciły go drobne problemy z polską, jakże trudna pisownią. Dlatego ogromnie się cieszę, ze swojego ostatniego odkrycia, jakim są Bajki mamy wrony i Bajki krasnoludka Bajkodłubka Małgorzaty Strzałkowskiej. Zostały one tak napisane tak, by omijać rafy strasznych literek i dwuznaków ą, ę, ś, ź, ć, ń, ż, ó, ch, sz, cz, rz. Dzięki temu dziecko nie ma szans by się zniechęcić do przygody z książką.

  • agata 09/09/2011, 9:11

    Bardzo fajna inicjatywa.