Zdrowie 50 plus

Joga – pierwszych dziesięć kroków – podsumowanie


Różnica w długości naszego ciała rano i wieczorem może wynosić nawet trzy centymetry. Inny mamy wynik, gdy mierzymy nasz wzrost stojąc, inny w pozycji leżącej. Grawitacja działa cały czas. Regularne wykonywanie bezpiecznych ćwiczeń rozciągających pozwala utracone centymetry odzyskać. Zazwyczaj też pozwala pozbyć się bólu pleców – jeśli nie ma żadnych urazów czy zmian zwyrodnieniowych, a po prostu zbyt długo przebywamy w pozycji siedzącej.

A dobrej pozycji siedzącej nie ma. Jesteśmy stworzeni do ruchu. Podstawą tak zwanej piramidy żywieniowej przedstawianej przez Instytut Żywności i Żywienia nie jest teraz żadna kategoria produktów spożywczych, tylko ruch. Najlepiej bezpieczny, nie wyczynowy, ale regularny i świadomy, czyli także angażujący naszą uwagę. Joga, ale i każda inna aktywność fizyczna, która angażuje naszą świadomą uwagę i wymaga nauki nowych czynności, usprawnia nie tylko nasze ciało, ale także nasze funkcje umysłowe, takie jak choćby zapamiętywanie.

Joga to nie jest mechaniczne powtarzanie ruchów, gdy mamy słuchawki na uszach, telewizor przed sobą, a swoją własną uwagę zupełnie w innym miejscu. Tu nie powtarzasz. Tu robisz świadomie coś teraz. Wczoraj było wczoraj. I pewnie było inaczej. Bo każdego dnia ciało jest inne. Inne po znakomicie przespanej nocy podczas wakacji, zupełnie inne, gdy się czegoś boisz lub czymś martwisz. Jeśli znasz swoje ciało i potrafisz się rozluźnić, śpisz w każdych warunkach.

Swoje ciało warto znać i warto mieć je jako sprzymierzeńca. Czym słabsze ciało, tym bardziej nami rządzi, mawiał Jean-Jacques Rousseau, osiemnastowieczny myśliciel i filozof.

Biegając czy ćwicząc na siłowni siedem dni w tygodniu pewnie schudniesz szybciej. Funkcjonując świadomie, uważnie – choćby dzięki praktyce jogi – masz większe szanse na utrzymanie prawidłowej wagi. Bo potrafisz się zatrzymać i zastanowić.
Ruch fizyczny, w tym joga, to także endorfiny – endogenne morfiny – zwane potocznie hormonami szczęścia.

Beata Błaszczyk
Zapraszam do wspólnej praktyki. Jeśli jesteś w Warszawie, to zapraszam na Foksal 10 w każdy piątek o 17: 30 darmowa grupa otwarta (telefon 791 392 975 www.jogafoksal.pl)  

Czytaj więcej

http://www.kobieta50plus.pl/pl/rynek-50-plus/joga-i-ty
http://www.kobieta50plus.pl/pl/zdrowie-50-plus/kurs-jogi-pierwszy-krok
http://www.kobieta50plus.pl/pl/zdrowie-50-plus/kurs-jogi-krok-drugi
http://www.kobieta50plus.pl/pl/zdrowie-50-plus/kurs-jogi--krok-trzeci
http://www.kobieta50plus.pl/pl/zdrowie-50-plus/kurs-jogi--krok-czwarty
http://www.kobieta50plus.pl/pl/zdrowie-50-plus/kurs-jogi--krok-piaty

Warto przeczytać wywiad z Beata Błaszczyk  

http://www.kobieta50plus.pl/pl/rynek-50-plus/beata-blaszczyk


Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

  • Zofia 25/03/2019, 11:02

    W dużej sali u sufitu wisi stado nietoperzy. Wszystke, oczywiście głowami w dól, tylko jeden ma głowę - podniesioną do góry. Nietoperze bardzo się temu dziwią: - Ej ty, co z tobą - pytają ? ! - Nie widzicie, że ćwiczę jogę -:) ...