Jedzenie czy tuczenie ?

„Od czasu wynalezienia sztuki
kulinarnej ludzie jedzą dwa razy więcej
niż wymaga tego od nich natura”.
Benjamin Franklin

Jedzenie to jedna z większych ludzkich przyjemności, ale jak to z przyjemnościami bywa w nadmiarze tracą swój urok i dobroczynny wpływ.

Już Hipokrates wszak mówił: „Wszystkiego zażywaj z umiarem: jedzenia, picia, snu i miłości cielesnej”. Co do tego ostatniego to Szkoła SuperBabci i SuperDziadka specjalnie się nie „miesza”, są to sprawy zbyt intymnej wagi, ale co do trzech pierwszych jak najbardziej jako, że zdrowe babcie i zdrowi dziadkowie to także zdrowe wnuki gdyż oni także mają niebagatelny wpływ na ich zwyczaje, w tym między innymi na sposób odżywiania.

I właśnie temu tematowi poświęcone był warsztaty i trzecie spotkanie Szkoły SuperBabci i SuperDziadka na Ursynowie, na którym temat „Dietetyka – dlaczego to co jemy ma znaczenie?” świetnie poprowadziła mgr inż. Agnieszka Kuczewska – specjalista żywienia człowieka.

A zatem po co jemy ? Jemy ponieważ zaspakajamy głód, sprawia nam jedzenie przyjemność, dzięki niemu zyskujemy energię i składniki odżywcze potrzebne do życia. Ale jedząc nie zwracamy uwagi na błędy jakie w związku z tym popełniamy. A są one następujące: jemy nieregularnie, nieprawidłowo dobieramy produkty, popadamy czasami w skrajności i nagle zaczynamy stosować restrykcyjne diety, nie mamy świadomości ile i co zjadamy, pijemy za mało wody, uspakajamy się jedzeniem, mamy za mało aktywności fizycznej, za krótko i nieregularnie śpimy.

A przecież właściwe odżywianie to podstawa naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Jeżeli jemy czegoś za dużo albo z kolei za mało z czasem nasz organizm zaczyna to odczuwać i pojawiają się choroby. I nie następuje to od razu. Czasami musi upłynąć dłuższy okres zanim nasz organizm zareaguje tak jak to się dzieje w przypadku niedoboru wapnia lub żelaza.

Najgorzej sprawa przedstawia się u dzieci gdyż to one jedzeniem w dzieciństwie budują sobie odporność na całe życie, a badania w tej kwestii są raczej alarmujące. Za mało warzyw i owoców, także produktów mlecznych, natomiast za dużo mięsa, wędlin i cukru, za dużo produktów wysoko przetworzonych, wszelkie frytki, batoniki, słodkie pieczywo, słodkie soki, napoje gazowane, niejedzenie śniadania, brak regularności posiłków, nadrabiane całego dnia wieczorem. Badając dzieci w przedziale wiekowym 1-3 prawidłowy wskaźnik wagi miało tylko 45,5 %, 27,5 % miało nadwagę, a 27,5 % niedobór masy ciała. Wysoki był niedobór wapnia i witaminy D. U starszych dzieci natomiast ze szkoły podstawowej 15% chłopców i 18% dziewcząt miało znaczną nadwagę, natomiast w gimnazjum 17% chłopców i 10% dziewcząt. Najwięcej dzieci i młodzieży z nadwagą występuje w województwie mazowieckim – 18,9 % …

I tutaj i dla rodziców i dla babć i dziadków ogromne pole do popisu aby samemu przyjrzeć się swojemu sposobowi odżywiania i te same zasady zastosować wobec swoich milusińskich wszak to oni „są w naszych rękach”, to co im dajemy to dostają , czego ich nauczymy tego będą się trzymać przez całe życie bo z dzieciństwa się wszystko bierze jeżeli mu się tego co najlepsze nie odbierze…

Jakie są zatem zasady zdrowego odżywiania i trybu życia ? Uregulowanie spożywania posiłków, najlepiej 4-5 razy dziennie, mogą to być 3 większe porcje, 1-2 mniejsze, niech nasze posiłki będą jak najbardziej urozmaicone, umiejętnie przygotowywane – unikajmy smażenia, a jeśli już to króciutko, najlepiej jak będą gotowane, pieczone, duszone, jedzmy umiarkowanie, unikajmy produktów zawierających dużo cukrów, tłuszczów, soli, wysoko przetworzonych, jedząc bądźmy uważni, skupiajmy się na posiłku, nie oglądajmy w tym czasie TV, uczmy także dzieci świadomego jedzenia, nie spieszmy się, dobrze gryźmy, uprawiajmy różne formy aktywności fizycznej, spacerujmy, najlepiej ok. 1 godziny dziennie, śpijmy dobrze – od ilości snu zależy nasza forma psychiczna i fizyczna.

Następnie trenerka przedstawiła piramidę żywieniową, której podstawą były najzdrowsze , nieprzetworzone produkty takie jak kasza gryczana, jaglana, ryż brązowy, makarony pełnoziarniste / np. pszenny/, płatki żytnie i owsiane. Idąc w górę oczywiście jak najwięcej owoców, mleko i jego przetwory czyli jogurt naturalny, kefir, maślanka, potem nie za wiele mięsa, trochę ryb, jajka, rośliny strączkowe i a na samym cieniutkim szczycie słodycze czyli unikajmy „jak ognia” nadmiaru cukru, a także nadmiaru soli.

Na koniec każdy uczestnik warsztatu miał szansę wypełnić test „Moje nawyki żywieniowe” , zawierający 8 punktów prawidłowego żywienia, a pod nim trzy wersje tego jak my się do nich stosujemy. A zatem: jedz regularnie, wybieraj produkty z różnych grup, urozmaicaj swój jadłospis, unikaj tego co oprócz kalorii niewiele daje, wybieraj zdrowe sposoby przyrządzania potraw, zachowuj umiar, pij dużo wody, bądź aktywny fizycznie, wysypiaj się. Za najbardziej prawidłowe stosowanie się było 10 punktów, za średnie 5, a za całkowitą ignorancję 0. Ile mnie wyszło punktów nie powiem, w każdym bądź razie należy się poprawkowy…

Zbliżają się piękne Święta Wielkanocne więc pewnie wiele książek kucharskich zostanie otwartych na przepisach aby jak najsmaczniej je przygotować, ale w tym względzie nasz najlepszy aforysta Stanisław Jerzy Lec grzmi: ”Książki kucharskie powinny podlegać cenzurze”. Najbardziej chyba jednak nasz nieposkromiony apetyt, który na święta jest zawsze wystawiony na największą próbę…

Drugim tematem był warsztat „Smartfon i tablet dla SuperBabci i SuperDziadka”, którego to zawiłe meandry doskonale tłumaczył Kuba Rudkiewicz. Znajomość ich funkcjonowania choćby w podstawowym zakresie to obowiązek babć i dziadków, żeby z wnukami porozumiewać się jak „równy z równym”, nie mówiąc, że i do własnego prywatnego użytku w tych czasach zwyczajnie przydają się. Nauczyłam się telefonować ze smartfonu, pisać emaile, wysyłać je i robić zdjęcia. Jak na początek super !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>