Finanse 50 plus

Zaplanuj karierę w 2020 roku

Marzysz o awansie lub nowym miejscu pracy? Jeśli Twoim priorytetem w Nowym Roku jest rozwój kariery to już dziś warto rozpocząć starania. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci dotrzeć do wyznaczonego celu.

Przełom starego i nowego roku to dla wielu z nas czas na podsumowania i plany.

Jeśli rozwój zawodowy jest jednym z Twoich aktualnych priorytetów to warto jak najszybciej ustalić konkretne cele i dążyć do ich realizacji. Katarzyna Richter – międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej podpowiada co jest kluczowe w doskonaleniu zawodowym:

- Przede wszystkim warto zastanowić się, jak chcemy, by potoczyła się nasza kariera, np. w jakiej firmie i na jakim stanowisku chcielibyśmy pracować za 2-3 lata lub ile chcemy zarabiać. Dzięki temu łatwiej nam będzie ustalić krótko i długoterminowe cele. Warto również znać swoje mocne i słabe strony oraz zainwestować czas w rozwój osobisty, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na realizację wytyczonych celów.

Poznaj swoje mocne i słabe strony i ustal plan działania
Świadomość mocnych i słabych, a także plan tego co w najbliższych miesiącach chcemy osiągnąć uświadomi nam jakiego stanowiska szukamy i w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać. Pozwoli też wyznaczyć zawodowy kierunek i podjąć odpowiednie kroki.

Pogłębiaj swoją wiedzę i umiejętności
Priorytetem firm w XXI wieku stało się wykonanie planu, czy tzw. „budżetu” w 100% a nawet 120%. Organizacje koncentrują się na coraz większej wydajność i efektywność swoich pracowników a przez to mniejszą uwagę przywiązują do rozwoju ich umiejętności, czy też psychicznego dobrostanu. Warto zatem postarać się o wygospodarowanie przynajmniej 1 godziny w tygodniu na poszerzanie swojej wiedzy. W sieci znajdziemy mnóstwo przydatnych przydatnej wiedzy, np. w formie webinarów, kursów online, czy podcastów, zarówno bezpłatnych, jak i tych w symbolicznej cenie nie przekraczającej zakupu kawy i rogalika w ulubionej piekarni. Warto zainteresować się też ofertą kursów i szkoleń organizowanych przez uniwersytety i inne, wyższe uczelnie.  Prócz przystępnych cen ich dodatkowym atutem jest to, że większość z nich jest dostępna nie tylko dla studentów. Dobrym źródłem wiedzy jest również literatura specjalistyczna. Pogłębiania wiedzy i umiejętności jest niezwykle istotne. Nasza przyszłość zależy od ciągłego, osobistego rozwoju.

Zadbaj o dobrostan
Dobrostan (well-being) to poznawcza i emocjonalna ocena swojego życia jako przyjemnego i wartościowego, jak również satysfakcjonujący dla człowieka stan osiągany w wyniku zaspokojenia istotnych potrzeb i umożliwiający samorozwój w różnych obszarach życia, w tym również pracy zawodowej. Jedną z najistotniejszych aktywności życiowych dorosłego człowieka jest praca zawodowa. Bardzo silnie determinuje ona sposób, w jaki ludzie oceniają własne życie. Poczucie dobrostanu w miejscu pracy ma zatem istotne znaczenie dla odczuwania ogólnego dobrostanu każdego człowieka.

- Według badań polskich naukowców, dr Agnieszki Czerw oraz dr Anny Borkowskiej na dobrostan w pracy wpływa 12 różnych czynników. To m.in.: posiadanie wpływu i kontroli nad zakresem zadań, swoboda w podejmowaniu decyzji, zróżnicowanie zadań wykonywanych w pracy, intensywność i jakość kontaktów towarzyskich, odpowiednie wynagrodzenie oraz rozwój ścieżki kariery.

Wiedząc co składa się na dobrostan możemy świadomie kierować swoją karierą i dokonywać lepszych wyborów. – mówi Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista
w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.

Trzymaj rękę na pulsie
Nawet jeśli w najbliższym czasie nie planujemy zmiany pracodawcy warto systematycznie sprawdzać aktualnie dostępne możliwości. Pozwala to zorientować się, jakie umiejętności są wymagane na naszym stanowisku. Dzięki temu dostajemy konkretne informacje, w których obszarach powinniśmy podnosić kwalifikacje. To także dobry sposób na sprawdzanie pracodawców – być może są firmy i stanowiska, do których bardzo pasujemy, a nie wiedzieliśmy o ich istnieniu.

- Pamiętajmy, że prócz typowych serwisów rekrutacyjnych mamy także portale dedykowane konkretnym branżom. Warto również na bieżąco aktualizować swój profil na LinkedIn. Szacuje się, że zagląda na niego ok 87% rekruterów. Dobrym źródłem informacji o ofertach pracy są również dedykowane poszczególnym branżom grupy na Facebooku. – podpowiada Katarzyna Richter.
 
Katarzyna Richter – międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej z ponad z 10-letnim stażem. Pracowała z przedstawicielami ponad 100 narodowości, doradzając w zakresie komunikacji międzykulturowej oraz rekrutacji. W swojej karierze zrekrutowała blisko 1000 specjalistów. Doświadczenie w zakresie najwyższych standardów obsługi klienta, rekrutacji i employer brandingu zdobywała pracując dla światowych potentatów lotniczych takich jak: Emirates, Etihad czy Qatar Airways. Autorka przewodnika kariery  " Life After Flying". Katarzyna Richter doradza również w sektorze MSP, pomagając im. w  budowaniu silnej pozycji poprzez personal branding. Wspiera ich swoim prawdziwie międzynarodowym doświadczeniem oraz prowadzi autorski program mentorski o nazwie Cross The Border dla młodych przedsiębiorców. Jest również wykładowcą i autorką licznych publikacji o tematyce podróży, HR i komunikacji międzykulturowej w biznesie, a także założycielką firmy szkoleniowo – doradczej Deal with Culture.

Zdjęcie: Katarzyna Richter

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.