Rynek 50 plus
Kulinarne virale
Internet to dziś główne źródło kulinarnych inspiracji. Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl
2023/24 aż 56% przebadanych młodych dorosłych (18-24 lata) poszukuje treści związanych z
jedzeniem na TikToku i YouTube, a 48% – na Instagramie. Z okazji obchodzonego 30 czerwca
Światowego Dnia Mediów Społecznościowych serwis Pyszne.pl przygotował przegląd
tegorocznych kulinarnych hitów Internetu.
• Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl 2023/24 Polacy w poszukiwaniu kulinarnych
inspiracji najczęściej zaglądają do Internetu (43% wskazań). Aż 32% badanych odtwarza
przepisy znalezione w mediach społecznościowych. 22% respondentów szuka w menu
restauracji potraw, które widziało w Internecie.
• Źródłem licznych kulinarnych trendów jest m.in. Korea Południowa. Według danych
Pyszne.pl kuchnia koreańska należy do najszybciej zyskujących na popularności w
Polsce.
• W polskim Internecie na miano virala zasłużył m.in. sernik baskijski. Tegoroczną wersję
przepisu Rozkosznego, z dodatkiem pasty pistacjowej, obejrzało więcej osób niż mieszka
łącznie w czterech największych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i
Łodzi.
• Pistacja jest obecnie hitem. Popularność tego składnika w sieci ma potwierdzenie w
dostawach jedzenia. W ciągu ostatniego roku na Pyszne.pl zamówiono aż o 68% więcej
potraw z pistacją niż rok wcześniej.
Książki kucharskie, programy o gotowaniu czy czasopisma z przepisami wciąż mają się
świetnie, jednak pod względem wpływu na kulinarne gusta czy trendy dawno już ustąpiły
miejsca źródłom internetowym. Według badań Pyszne.pl Polacy najczęściej poszukują
kulinarnych inspiracji na stronach i blogach internetowych – korzysta z nich 43% respondentów.
Niemal równie popularnym miejscem jest YouTube (40%), a kolejne pozycje w rankingu
zajmują: polecenia znajomych i rodziny (32% i 30%) oraz inne media społecznościowe (29%).
W najmłodszej grupie respondentów (18-24 lata) platformy społecznościowe zdecydowanie
rządzą – aż połowa szuka na nich informacji o nowych, modnych potrawach.
– Można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy
lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze
wybory żywieniowe. W zdigitalizowanym świecie najczęściej poszukujemy inspiracji kulinarnych
w sieci: na stronach internetowych i blogach, a ostatnio coraz częściej w krótkiej formie wideo
na Instagramie lub TikToku. To właśnie rolki i tiktoki osiągające zawrotne wyświetlenia mają
wielką siłę przebicia i docierają do masy ludzi – komentuje w Raporcie Food Trendów Pyszne.pl
2023/24 jeden z czołowych polskich trendsetterów kulinarnych Michał Korkosz, znany w sieci
jako Rozkoszny.
Viral na talerzu
Według badania zleconego przez Pyszne.pl co trzeci Polak przyrządza potrawy z przepisów,
które znalazł w mediach społecznościowych. Co piąty natomiast poszukuje w menu restauracji
potrawy, którą poznał dzięki influencerom. Co więcej, aż 18% badanych odwiedzając restauracje
bądź zamawiając z nich potrawy z dostawą do domu bazuje na rekomendacjach twórców
internetowych.
Skali zainteresowania kuchnią w mediach społecznościowych dowodzi popularność hashtagów
związanych z jedzeniem. Przykładowo, tagiem #foodtiktok oznaczono już prawie 10 mln
tiktoków, a #foodstagram – ponad 126 mln postów na Instagramie. Atrakcyjna wizualnie treść,
jednocześnie dostarczająca rozrywki, to przepis na kulinarny viral. W tym roku niespodziewanie
do zestawienia najpopularniejszych tiktoków w historii wkradły się niepozorne truskawki
pokryte czekoladowym sosem. Wideo wyświetlono już 460 mln razy, a polubiło je prawie 51
mln użytkowników.
A jakie potrawy podbiły Internet w pierwszym półroczu 2024?
Koreańska fala
„Jest trzecia w nocy, a ja obudziłam się bardzo odwodniona, dlatego zamówiłam hwachae” –
słowa koreańskiej influencerki Amy Flamy wypowiedziane na TikToku w ciągu kilku miesięcy
stały się memem, a egzotycznie wyglądający deser opanował platformę. Do tej pory
opublikowano prawie 11 mln filmików z hwachae, a oryginalny post wyświetlono niemal 37 mln
razy. Jak to smakuje? W tradycyjnej wersji jest to poncz przyrządzony z owoców i jadalnych
płatków kwiatów. W sieci króluje jednak jako miska z owocami, galaretką i lodem, zalanymi
mlekiem i… gazowanym napojem o smaku cytrynowym. To niejedyny kulinarny trend
wywodzący się z Korei Południowej.
Twórcy wciąż chętnie nagrywają tzw. mukbang. To filmy, na których rozkoszują się smakiem
ulubionych potraw w dużych ilościach, najczęściej hamburgerów, skrzydełek czy frytek. Format
zapoczątkowany kilkanaście lat temu w Korei wciąż generuje miliony wyświetleń na całym
świecie, również w tym roku. Jak podaje Pyszne.pl także w Polsce kuchnia koreańska znajduje
się w TOP3 tych najszybciej zyskujących na popularności, z miesiąca na miesiąc za sprawą
takich potraw jak korean fried chicken czy kimchi, przekonując do siebie coraz więcej osób.
Słodka uczta dla oczu
Viralami często stają się też desery, takie jak chiński przysmak – tanghulu. To świeże owoce w
cukrowej polewie, wyglądającej niczym szkło. W Polsce już od kilku lat bezprecedensowym
hitem jest sernik baskijski. Przepis Michała Korkosza szybko zyskał status kultowego. Rolkę z
instrukcją, jak upiec „króla wszystkich serników” obejrzano już 2,4 mln razy. Na kanwie tejże
popularności tuż przed tegoroczną Wielkanocą w wielu sklepach zabrakło nawet serka
śmietankowego, czyli kluczowego składnika. Na trend zareagowali też restauratorzy. W
Pyszne.pl – największym serwisie do zamawiania jedzenia w Polsce – sernik znaleźć można już
nie tylko w klasycznym wydaniu, ale też w różnych wariantach, m.in. keto, wegańskim czy tym
o smaku pistacji. Wersję pistacjową w tym roku zaproponował też sam Rozkoszny i odniosła ona
w sieci jeszcze większy sukces niż oryginalna receptura – obecnie ma aż 4 mln wyświetleń na
Instagramie.
Pistacja jako składnik to kolejny viral w Polsce, który obecnie święci triumfy w rodzimym
Internecie. Liczba zamówień potraw z dodatkiem lub o smaku pistacji na Pyszne.pl zwiększyła
się aż o 68% w ciągu roku. Najpopularniejsze dania z tymi orzechami to baklawa pistacjowa,
croissant pistacjowy, tiramisu pistacjowe, wspomniany już sernik baskijski z pistacjami, cannoli
pistacjowe i pampuszki pistacjowe. Liczba zamówień deserów ogółem również stale rośnie.
Jednak Polacy kochają nie tylko słodycze… W ostatnich miesiącach media społecznościowe
zawojowały m.in. „pieczywo z serka wiejskiego” czy omletowa kanapka. Hitami Internetu
często stają się także potrawy sezonowe. Ostatnio twórcy prześcigają się w pomysłach na
wykorzystanie bobu czy młodych ziemniaków. Niedawno Rozkoszny zaprezentował na przykład
swoją wersję popularnych gniecionych pieczonych ziemniaczków na ziołowym dipie. Jakie
kulinarne trendy przyniesie nam druga połowa roku? Jedno jest pewne – dowiemy się o nich z
mediów społecznościowych.
Dołącz do dyskusji - napisz komentarz
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.