Rynek 50 plus

„Zapis socjologiczny” Zofii Rydet na liście UNESCO!

Zapis socjologiczny” Zofii Rydet został wpisany na Polską Krajową Listę Informacyjną
Programu UNESCO Pamięć Świata, która jest spisem przejawów żywego dziedzictwa
niematerialnego z terenu Polski.

Kiedy w 1978 roku Zofia Rydet zaczęła zdjęcia do swego największego cyklu, nic nie
zapowiadało, że powstanie rzecz potężna. Fotografka, znana już wtedy szerszej publiczności,
zbliżała się powoli do siedemdziesiątki. Wydawało się, że zrobiła dostatecznie wiele:
opublikowała albumy „Mały człowiek”, „Świat wyobraźni Zofii Rydet” oraz „Obecność”. A
jednak to dopiero pod koniec swojego życia twórczego, rozpoczętego stosunkowo późno,
stworzyła jedno z największych dzieł w historii polskiej fotografii: niezwykle ważne i
wybitne. Nadała mu nazwę „Zapis socjologiczny 1978-1990” (ta druga data pochodzi od
roku, w którym przestała fotografować). To w sumie około dwadzieścia tysięcy zdjęć,
głównie portretów Polaków we wnętrzach, w znakomitej większości mieszkańców wsi.

„Zapis miał być takim balsamowaniem czasu, miał czy raczej ma utrwalić to, co już się
zmienia i co, choć jest jeszcze realną rzeczywistością przestaje istnieć i może już w niedługim
czasie będzie trudne do wyobrażenia. Ma pokazać wiernie człowieka w jego codziennym
otoczeniu, wśród jakby tej otoczki, która z jednej strony staje się dekoracją jego
bezpośredniego otoczenia - wnętrza, ale która także pokazuje jego psychikę, mówi czasem
więcej niż on sam” - mówiła o swoim projekcie sama Zofia Rydet.

„Przypomnę, że „Zapis Socjologiczny” Zofii Rydet został kilka lat temu zdygitalizowany i
udostępniony publicznie na stronie www.zofiarydet.com/zapis/pl dzięki wieloletniemu
przedsięwzięciu podjętemu przez Fundację im. Zofii Rydet, we współpracy z Fundacją Sztuk
Wizualnych, Muzeum w Gliwicach i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy
finansowym wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kolejnym rezultatem
naszych ówczesnych działań były wspaniałe monograficzne wystawy czasowe oraz wydana w
2017 w serii Czytelnia Sztuki nakładem oficyny Muzeum w Gliwicach znakomita publikacja
pod tytułem „Zapis” z esejem Wojciecha Nowickiego poświęcona wyłącznie
monumentalnemu cyklowi gliwickiej artystki. Album liczy ponad 300 stron, zawiera niemal

200 zdjęć oraz ilustrowane kalendarium życia fotografki. Książkę można nadal kupić w
księgarni internetowej Muzeum w Gliwicach lub w willi Caro Przy tej szczególnej okazji
chciałbym wrócić do podejmowanej przeze mnie kilka lat już temu inicjatywy, aby tak wybitną
i mądrą artystkę, przez długie lata ściśle związaną z naszym miastem, w którym nota bene
rozpoczęła także – jako pani bliska siedemdziesiątki (!) - tworzenie „Zapisu” uhonorowanego
obecnie przez UNESCO, upamiętnić w przestrzeni publicznej Gliwic. Tak samo moim
zdaniem należałoby uczynić w sprawie innego, niezwykle cenionego i wybitnego fotografa,
Jerzego Lewczyńskiego” – powiedział Grzegorz Krawczyk, kierownik programowy Muzeum
w Gliwicach.

„Zapis socjologiczny” realizowany był od 1978 roku, niemal do jej śmierci w 1997 roku.
Przekonana że zgromadzone w prywatnych przestrzeniach przedmioty i obrazy definiują ludzi
oraz „pokazują ich psychikę”, fotografka postanowiła podjąć się misji zarchiwizowania
polskiej społeczności.  Interesowały ją związki ludzi z przedmiotami oraz architekturą, a
także sposób w jaki indywidualne preferencje estetyczne, poglądy polityczne i religijne
manifestują się poprzez aranżację przestrzeni prywatnej.

Zofia Rydet rozpoczęła przygodę z fotografią w połowie lat 50, gdy wstąpiła do gliwickiego
oddziału Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Wcześniej fotografowała, ale raczej
sporadycznie, inspirowana twórczością starszego brata. Od początku zależało jej przede
wszystkim na treści prac. W środowisku zdominowanym przez fascynację eksperymentami i
sztuką awangardy, była to swoista oznaka niezależności.

Pracę nad „Zapisem…” rozpoczynała już jako doświadczona artystka. Nie od razu wiedziała
w jaki sposób chce go realizować. Chodziło o pokazanie człowieka poprzez pryzmat
przedmiotów, którymi się otacza.  Portretowała osoby, a potem oddzielnie dom, fragmenty
ścian, drzwi, okna, ubrania itd. Z czasem fotografowała również wnętrza. Robiła zdjęcia w
wiejskich chałupach, mieszkaniach w mieście, przez jakiś czas rozbudowywała serię o pokoje
w akademikach.

Zofia Rydet (ur. 1911 Stanisławów – 1997 Gliwice). Absolwentka Szkoły Gospodarstwa
Wiejskiego w Snopkowie pod Lwowem. Fotografią zainteresowała się w połowie lat 50. Była
związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Czerpała inspiracje z reportażu i
fotografii nowoczesnej (m.in. Jerzego Lewczyńskiego i Zdzisława Beksińskiego),
portretowej, makrofotografii. Autorka cyklów Mały człowiek, Czas przemijania, Zapis
socjologiczny, Nieskończoność dalekich dróg, Suita śląska, a także fotograficznych kolaży.
Przy pomocy fotografii próbowała stworzyć obraz społeczeństwa, przede wszystkim
wiejskiego. Przemierzając wraz z przyjaciółmi Suwalskie, Lubelszczyznę, Podhale,
Rzeszowskie zjednywała sobie fotografowanych ludzi do tego stopnia, że pozwalali jej wejść
do swoich domostw, fotografować się we wnętrzach, w których żyją na co dzień.

Zdjęcie: Zofia Rydet, Autoportret

Muzeum w Gliwicach
ul. Dolnych Wałów 8a
44-100 Gliwice
www.muzeum.gliwice.pl
Organizatorem Muzeum w Gliwicach jest Miasto Gliwice

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.