Szansa 50 plus

Jak prowadzić bloga

by na nim zarobić – poradnik dla początkujących
Prowadzenie własnego bloga to naprawdę ekscytująca przygoda. Nie dość, że publikujemy w sieci własne teksty, to jeszcze możemy śledzić reakcje czytelników komentujących posty, a nawet dzielących się nimi ze  swoimi znajomymi. Nie wszyscy jednak wiedzą, że przy okazji można trochę zarobić. Powiedzmy sobie od razu wprost – krezusami najprawdopodobniej dzięki prowadzeniu bloga nie zostaniemy, ale nawet kilkaset złotych miesięcznie to niezła sumka. Zwłaszcza, że można ją uzyskać przy okazji robienia czegoś, co się po prostu bardzo lubi. Brzmi nieźle? No to startujemy!

Kilka niezbędnych uwag na początek

Pierwszym krokiem do założenia własnego bloga powinno być zatem odnalezienie swojej pasji. Może to być cokolwiek – książki, joga, brydż, a nawet haft artystyczny – byle pisać o tym, co się naprawdę lubi. Najlepiej zacząć od próby na darmowej platformie blogowej (np. Blogger, WordPress.com, Tumblr i inne), aby sprawdzić swoje umiejętności oraz je rozwinąć.

Kolejna sprawa – trzeba uzbroić się w cierpliwość. Zyski z prowadzenia bloga nie przychodzą od razu. Najpierw trzeba zdobyć popularność wśród czytelników, innymi słowy – mieć ruch na stronie. Dlatego najlepiej zacząć od rozgrzewki na darmowej platformie, a z czasem przenieść się na płatne konto hostingowe. Taka przeprowadzka jest konieczna, gdyż na platformie darmowej zarabiać nie można. Pamiętajmy też, by wybrać odpowiedni moment – jeżeli zbyt długo pozostaniemy na darmowej platformie, szkoda nam będzie likwidować bloga, a należy zdecydowanie unikać dublowania postów. Większość darmowych platform blogowych jest pozbawiona funkcji ułatwiających eksportowanie treści pod nowy adres, zatem po przenosinach na własną domenę najlepiej będzie się ze starym blogiem po prostu pożegnać.

Startujemy na darmowej platformie

Skorzystanie z gotowego szablonu dostępnego na jednej z bezpłatnych platform blogowych jest najlepszym pomysłem na rozpoczęcie przygody z pisaniem bloga. Jak dokonać najlepszego wyboru? Wszystko zależy od tego, jak oceniamy swoje umiejętności. Zupełnie początkującym internautom najlepiej polecić takie platformy, których obsługa jest najbardziej intuicyjna, a tym samym są one łatwe do administrowania. Dobrze sprawdzają się w takim wypadku takie platformy, jak polski Blox.pl lub należący do Google Blogger.com. Większe możliwości daje WordPress.com, ale może on się wydawać nieco trudniejszy do opanowania choć nadal jest bardzo intuicyjny, polecany jest zatem bardziej zaawansowanym blogerom. Oczywiście, platform umożliwiających blogowanie jest znacznie więcej. Warto też zwrócić uwagę na portale internetowe umożliwiające zakładanie i prowadzenie blogów (np. blogi.newsweek.pl lub tokfm.pl/blogi). Dlaczego? Są one bardzo proste w obsłudze i ułatwiają włączenie się do dyskusji na najbardziej aktualne tematy.

Samo założenie bloga jest bardzo proste i trwa tylko kilka minut. Każdy z portali blogowych ułatwia tę czynność dzięki krótkim, prostym instrukcjom, a wszystkie łączy podstawowa zaleta: nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy informatycznej, wystarczą dobre chęci. Wchodzimy na stronę platformy blogowej i rejestrujemy konto poprzez wypełnienie prostego formularza (zazwyczaj kryje się on pod przyciskiem „załóż bloga”). Jeżeli mamy konto na poczcie Gmail, możemy skorzystać z oferty Google i założyć konto na Bloggerze lub na Blogspocie – wystarczą do tego tylko dane niezbędne do zalogowania się na swojej skrzynce pocztowej (jeżeli jednak konta Gmail nie posiadamy należy założyć konto na blogger.com lub blogspot.com ). Następnie wybieramy nazwę dla swojego bloga oraz taki szablon (układ strony i grafika), który będzie naszym zdaniem najlepiej odpowiadał poruszanej przez nas tematyce. Zakładając darmowego bloga możemy wybierać spośród wielu dostępnych szablonów, ale zazwyczaj nie mamy możliwości ingerowania w układ graficzny strony.

Pozostaje jeszcze tylko kliknąć w link aktywacyjny, który zostanie nam przysłany na skrzynkę mejlową i można rozpocząć pisanie. Starajmy się publikować nowe posty regularnie, podejmować ciekawe tematy i używać swobodnego, żywego stylu, a na pewno szybko zdobędziemy czytelników. Pamiętajmy też o tym, że co prawda platformy blogowe pomagają użytkownikom popularyzować publikowane przez nich treści, ale promujące bloga konto na Facebooku na pewno pomoże w znalezieniu nowych odbiorców.

Zakładamy bloga na własnym hostingu

Skoro pierwsze doświadczenia na bezpłatnej platformie mamy już za sobą, najwyższy czas na to, by założyć bloga na własnym hostingu, w innym przypadku nici z wpływów z reklam. Musimy wybrać najlepsze dla siebie konto hostingowe (czyli miejsce na zewnętrznym serwerze, na którym znajdą się umieszczane przez nas treści, np. LH, OVH i wiele innych), a następnie wybrać nazwę dla domeny (adresu internetowego, pod jakim będzie się znajdował blog). Najlepiej zacząć od najtańszego konta, bo przecież nie wiemy jeszcze, jaki będzie rozmach naszego bloga, a konto możemy przecież rozbudować w każdym momencie.

Następnie wybieramy skrypt, dzięki któremu stworzymy swojego bloga. Najbardziej popularnym jest WordPress – instalujemy skrypt, wpisując w formularz instalacyjny nazwę swojej domeny, login i hasło, a także nasze dane (adres email), logujemy się i... gotowe! Można zacząć pisać.

Ale jak na tym zarobić?

Po pierwsze – piszemy. Regularnie, ciekawie, z dbałością o wysoką jakość tekstu. Dobrze jest, gdy nasz blog będzie atrakcyjny wizualnie dla czytelników, a zatem warto skorzystać z wtyczek i ciekawych motywów graficznych (można znaleźć setki takich rozwiązań). Sprawa jest prosta – jeżeli nie będziemy mieli częstych odwiedzin, nie uda się osiągnąć zysków z reklam.

Po drugie – zaczynamy korzystać z programów partnerskich, oferujących prowizje za pośredniczenie w pozyskiwaniu klientów (np. Allegro) oraz rejestrujemy się w systemie reklam kontekstowych, np. w Google AdSense lub OnetKontekst. Wpływy za reklamę kontekstową (dopasowywaną do treści naszego bloga) rozliczane są zazwyczaj za każde jej kliknięcie. Nie gwarantuje to dużych dochodów, ale można założyć, że wpływy z reklam będą mniej więcej stałe (przy dziennym ruchu ok. 1000 odwiedzin na stronie możemy zarobić nawet kilkaset złotych w skali miesiąca).

Po trzecie – aktywnie promujemy swojego bloga. W jaki sposób? Publikujemy wyłącznie dobre teksty, czytamy artykuły innych blogerów i komentujemy je (ze szczerym zainteresowaniem, nie tylko dla rozgłosu), tworzymy profil na koncie społecznościowym (np. na Facebooku czy Twitterze), by popularyzować swoje blogowe wpisy. Nie przesadzamy z ilością umieszczanych na blogu reklam i nie obniżajmy lotów. Internauci bardzo szybko rozpoznają, kiedy bloger pisze wyłącznie dla zysków z reklam, a kiedy ze szczerej potrzeby komunikowania się z innymi ludźmi podzielającymi jego zainteresowania. Kiedy jakość pisanych tekstów opadnie, czytelnicy przestaną na bloga wracać.

Jeżeli zaczynamy prowadzić bloga myśląc wyłącznie o zyskach z reklam, najprawdopodobniej trzeba będzie przygotować się na porażkę. Internauci najchętniej odwiedzają strony prowadzone z pasją przez prawdziwych miłośników danego zagadnienia. Dlatego pisanie np. o kulinariach, gdy gotowanie nie jest naszą najmocniejszą stroną, tylko po to, by wpadło nam do kieszeni parę groszy z reklam, zupełnie mija się z celem – na pewno znajdą się blogerzy lepsi od nas, a nasz blog będzie przez internautów omijany szerokim łukiem.

Jeżeli uda nam się zyskać rozgłos w sieci i zdobędziemy licznych stałych czytelników, możemy spróbować nawiązać partnerską współpracę z jakąś firmą, by promować jej produkty lub usługi, jeżeli oczywiście są one związane z tematyką bloga. Taka współpraca może przynieść zyski przewyższające te, które są osiągane dzięki reklamom kontekstowym.

Ale najpierw musimy zdobyć opinię solidnych blogerów. Do dzieła!

Autor: http://www.profesjonalne-pozycjonowanie.pl/

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

  • ewka 16/04/2016, 10:11

    Świetny pomysł tylko trzeba mieć pomysł....

  • hicran 20/08/2014, 11:03

    zgadzam się, blogi niech prowadzą ci którzy mają coś ciekawego do powiedzenia