Uroda 50 plus

Etyczna moda


KOKOworld to pierwsza marka fashion w Polsce z produktami Fairtrade

Znak Fairtrade świadczy o tym, że produkty powstały z poszanowaniem praw człowieka i pracowniczych, w dbałości o ekologię.

Wybór certyfikowanych produktów przez konsumentów w Polsce realnie wpływa na zwalczanie ubóstwa w krajach globalnego Południa.

Mamy 2020 rok, nie czas już na kompromisy czy przerzucanie odpowiedzialności na kogoś innego. Należy podjąć trud, który realnie zmienia świat na lepsze. Z takiego założenia wychodzą twórcy marki odzieżowej KOKOworld, którzy podjęli walkę o etyczną modę. Ich produkty, jako pierwsze w branży fashion w Polsce, otrzymały certyfikat Fairtrade.

Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch społeczny, który dąży do większej równości w globalnym handlu. Jednym z systemów certyfikacji powstałych etycznie produktów jest Fairtrade. Znak Fairtrade na produktach - takich jak m.in. kawa, herbata, czekolada, owoce egzotyczne czy bawełniane tekstylia - świadczy o tym, że powstały one z poszanowaniem praw człowieka i praw pracowniczych oraz z uwzględnieniem dobrostanu środowiska naturalnego. - Aktualnie w systemie Fairtrade działa około 1,7 mln rolników w 73 krajach, w tym 45 tysięcy rolników uprawiających bawełnę. Rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade mają zagwarantowaną cenę minimalną skupu plonów oraz premię na rozwój i inwestycje służące lokalnej społeczności. Fairtrade udowadnia, że przemysł odzieżowy może być etyczny dla wszystkich. Cieszymy się, że firmy w Polsce zaczynają widzieć tę potrzebę i decydują się dostosować swoje systemy produkcji do naszych standardów – mówi Rozalia Wiśniowska z Fairtrade Polska.
Idea sprawiedliwego handlu przyświeca marce modowej KOKOworld od początku jej istnienia. Firma powstała z miłości do podróży i pracy rękodzielników z Indonezji, Kolumbii, Senegalu czy Wysp Zielonego Przylądka. Dziś dalekie wyprawy są przede wszystkim inspiracją dla nowych kolekcji KOKOworld. Autorskie wzory i oryginalne kroje rodzą się w pracowni w Krakowie, skąd wywodzi się firma, a ubrania są szyte albo w podkrakowskiej szwalni, albo w Indiach – w szwalni certyfikowanej przez Fairtrade International. Wszystkie działania marki, koncepcje kolejnych kolekcji i prowadzone akcje są zgodne z ideą odpowiedzialnej mody. Twórcy marki postanowili jednak pójść o krok dalej i podjąć walkę o sprawiedliwą branżę. KOKOworld to pierwsza marka fashion w Polsce, która podjęła starania o certyfikat Fairtrade na swoje produkty. Certyfikat ten potwierdza, że wszyscy uczestnicy produkcji – od pola z bawełną, poprzez produkcję przędzy, następnie tkaniny, na szyciu i wykańczaniu ubrania kończąc – zostali zweryfikowani pod kątem spełniania standardów Fairtrade, regulujących kwestie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. To skłoniło KOKOworld do nawiązania współpracy ze sprawdzoną przez Fairtrade International, szwalnią w Indiach. – Włożyliśmy sporo pracy w przygotowania do produkcji ubrań według standardów Fairtrade. Wycena, odszycia, uzgodnienie warunków handlowych – to nie zadziało się od razu. Musieliśmy również odpowiedzieć na szereg pytań organizacji Fairtrade, założyć specjalne konto w systemie, gdzie raportujemy sprzedaż produktów i odprowadzamy część zysków ze sprzedaży. Dużym wyzwaniem okazały się przepisy celne, gdyż wszystkie próbki i formy musiały pokonać daleką drogę. Jednak było warto, ponieważ to wszystko doprowadziło nas do spełnienia jednego z naszych największych marzeń. Dlaczego? Bo mamy pewność, że nasze produkty ze znakiem Fairtrade powstały w sposób maksymalnie etyczny – mówi Agata Kurek, założycielka KOKOworld.– Nasze ubrania stwarzają szansę na rozwój i poprawę warunków życia ludzi, którzy byli zaangażowani w ich produkcję. Pokazują, że zmiana jest możliwa i zależy od nas. Mamy 2020 rok, nie czas już na kompromisy czy przerzucanie odpowiedzialności na kogoś innego. Należy podjąć trud, który realnie zmienia świat na lepsze. – dodaje Kurek. W obecnej kolekcji letniej znajduje się pięć rodzajów certyfikowanych bluzek z organicznej bawełny Fairtrade, a na jesień w sprzedaży pojawią się kolejne. 

KOKOworld wraz z Fundacją "Koalicja Sprawiedliwego Handlu - Fairtrade Polska” aktywnie działają na rzecz bardziej uczciwych relacji w handlu międzynarodowym. Codzienne wybory konsumentów mają realny wpływ na zwalczanie ubóstwa w krajach globalnego Południa. Wybieranie produktów ze znakiem Fairtrade to prosty i sprawdzony sposób, by współtworzyć bardziej sprawiedliwy i zrównoważony świat, w którym dobro ludzi i planety jest ważniejsze od zysku. Warto pamiętać o tym podczas zakupów.
Więcej informacji na temat systemu Fairtrade znajduje się na stronie  www.fairtrade.org.pl


Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.