Zdrowie 50 plus

Covid-19, seniorzy a banki


Serwis społecznościowy kobieta50plus do miesiąca prowadzi akcję skierowaną do „możnych tego świat”, aby na serio zajęli się ochroną osób w podeszłym wieku przed COVID-19

Pandemia nie ustępuje, nadal nie ma leku i szczepionki. Lekarze cały czas zalecają  unikanie zgromadzeń,  dystans społeczny i noszenie maseczek w przestrzeni publicznej. W naszych tekstach nie podajemy żadnych nazw, nie jest naszą intencją potępianie kogokolwiek. Celem jest  zwrócenie uwagi na bezsilność starszych osób w konfrontacji np. z informatykami, młodymi ludźmi obsługującym banki, którym zapewne nie przyszło nawet do głowy, że ktoś może nie mieć „nowoczesnego” telefonu...

Serwis społecznościowy kobieta50plus apeluje o to, aby umożliwiono osobom w podeszłym wieku bezpieczne, bez konieczności stania w kolejkach, kupowanie jedzenia, odbieranie korespondencji i opłacanie rachunków. W Polsce jest ponad 9 milionów osób, które przekroczyły 60 rok życia. To osoby najbardziej narażone na zakażenie. Jeśli w tej grupie wiekowej  zachorowania staną się powszechne, służba zdrowia nie ma żadnej szansy na ratowanie milionów ludzi.

Niniejszy tekst poświecimy ponownie bankom. W dniu 12 sierpnia br. na naszym portalu opublikowaliśmy uwagi jednej z czytelniczek dotyczące jej problemów z  odblokowaniem możliwość opłacania rachunków on-line. Warto przeczytać: https://www.kobieta50plus.pl/pl/zdrowie-50-plus/koronawirus-i-seniorzy

Bank uzależnił  zniesienie blokady od tego, czy czytelniczka w trakcie rozmowy  z pracownikiem banku odbierze wysłany przez bank SMS i  nie przerywając rozmowy odczyta jego treść. Tego naszej czytelniczce nie udało się wykonać, bo jej stary telefon nie miał funkcji odbierania SMS w trakcie  rozmowy. Po tej publikacji otrzymaliśmy sygnały od innych czytelników, że mieli takie same kłopoty. Banki kazały im się stawić w swoich placówkach i wtedy odblokowały usługi płacenia rachunków on - line !!!

Takie postępowanie wydaje się kuriozalne, zwłaszcza w czasie pandemii, tym bardziej, że z naszych obserwacji wynika, iż banki zmniejszają liczbę swoich placówek. Skutkuje to wydłużeniem kolejek w tych oddziałach, które funkcjonują.  W kolejkach stoją głownie ludzie w podeszłym wieku, głownie do kas, aby opłacić rachunki.  Kolejki są na tyle długie, że:

1) uniemożliwiają zachowanie dystansu społecznego w placówkach banków;

2) ludzie stoją przed budynkami banków, co niebawem (jesienią i zimą) będzie skutkowało, prócz zakażenia COVID-19,  przeziębieniami, grypą i zapaleniem płuc.

Na pytanie, dlaczego pani / pan stoi w  kolejce najczęściej pada odpowiedzi -  nie ma kto za mnie płacić rachunków.

Na pytanie dlaczego pani / pan nie  stara się opłacać rachunków przez Internet padają odpowiedzi:

1) nie mam Internetu i komputera;

2) nie umiem się tym sprzętem posługiwać i boję się dokonywać tak opłat, żeby nie zostać okradzionym;

3) nie stać mnie na Internet, komputer i nowoczesny drogi telefon.

Na pytanie dlaczego pani / pan nie stara się opłacać rachunków korzystając z usług typu zlecenie stałe, czy polecenie zapłaty, pada odpowiedzi, że nie wiedzą o istnieniu takich usług.

Powtarzamy, w Polsce jest ponad 9 milionów osób, które przekroczyły 60 rok życia. Jest to na  tyle liczna grupa klientów, że banki powinny wreszcie zacząć się liczyć z ich potrzebami.

Korzystanie z usług on-line musi być łatwe, bo tylko tak zachęci się do ich stosowania osoby, które dotychczas z nich nie korzystały. Jeśli ktoś ma stary telefon, przy pomocy którego nie jest w stanie odebrać SMS nie przerywając rozmowy telefonicznej, to nie wolno pozbawić go możliwości korzystania z bankowości elektronicznej. Nawet zdaniem "młodych informatyków" to kuriozalne „udziwnienie” nie chroni pieniędzy klientów, a jedynie  utrudnia im życie.

Należy upowszechnić i dopracować  możliwości korzystania z usług typu zlecenie stałe oraz  polecenie zapłaty, które polega na tym, że bank, na prośbę klienta wyrażoną na piśmie, opłaca jego rachunki np. za prąd czy gaz. Według informacji uzyskanych od pracowników banków - to usługi, które nie wymagają umiejętności posługiwania się komputerem. Serwis społecznościowy kobieta50plus sprawdzi jak to wygląda w praktyce.

Wprowadzanie nowych usług, powinno być adresowane również do osób starszych, nie tylko do dziewczynki, która na drogim telefonie zakłada skarbonkę dla pieska, jak to widać w upowszechnianej w telewizji reklamie jednego z banków.  Zwracamy uwagę prezesom i ludziom od reklamy, promocji i marketingu w bankach, że większości seniorów nie stać na taki nowoczesny telefon.

Serwis społecznościowy kobieta50plus i jego eksperci chętnie pomogą bankom w opracowaniu zasad  dokonywania płatności przez  seniorów, bez konieczności  przychodzenia do ich  placówek.

Spełnienie naszych postulatów wymaga zapewne niewielkich zmian w organizacji pracy banków, w tym uświadomienia informatykom, że nie wszyscy mają sprzęt elektroniczny najnowszej generacji i umieją się takim sprzętem biegle posługiwać. Wydaje się, że ograniczenie do minimum osób przychodzących do placówek banków leży również w interesie pracowników bankowości. Oni też mogą zakazić się COVID-19...

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.