Zdrowie 50 plus

Odchudzanie - błonnik pokarmowy

Pewne techniki kulinarne powinny na stałe zagościć w naszej kuchni
Błonnik pokarmowy  to jeden z najwierniejszych sprzymierzeńców w walce z kilogramami... Warto pamiętać, że dieta odchudzająca po 50 roku życia musi oparta być o zasady racjonalnego odżywiania i gwarantować pokrycie zapotrzebowania na wszystkie niezbędne składniki odżywcze, ponieważ wraz z wiekiem zwiększa się wrażliwość na niektóre niekorzystne aspekty żywieniowe, których warto unikać jeśli pragniemy pozostać w pełni sił fizycznych i psychicznych jeszcze przez długi czas.

Dlaczego błonnik pokarmowy jest tak efektowny w zwalczaniu nadmiaru kilogramów? Okazuje się, że jego zadziwiającą zdolnością z punktu widzenia odchudzania lub ewentualnie utrzymania stałej masy ciała jest bardzo duża wodochłonność oraz zdolność do pęcznienia. Dzięki temu zjawisku produkty bogate we włókno pokarmowe przedłużają uczucie sytości i przy okazji są mniej kaloryczne, gdyż błonnik nie jest trawiony przez organizm.

Produkty  wysokobłonnikowe są szeroko wykorzystywane w profilaktyce otyłości i jej powikłań. Ponadto są podstawą konstruowania diet o tak zwanym niskim indeksie glikemicznym, które stanowią podstawę dietoterapii cukrzycy. Oprócz dobroczynnego wpływu błonnika pokarmowego na sylwetkę warto też wspomnieć o innych prozdrowotnych aspektach jego działania. Przede wszystkim włókno pokarmowe pozwala na obniżenie poziomu cholesterolu, z którym duża część Pań po 50 roku życia ma spory problem. Możliwe jest to głównie dzięki zwiększonemu wydalaniu cholesterolu i kwasów żółciowych wraz z kałem. Najnowsze badania sugerują, że błonnik pokarmowy zmniejsza także ryzyko nowotworów jelita grubego oraz usprawnia wewnątrzwydzielnicze działanie trzustki (produkcję i wydzielanie hormonów tj. insuliny czy glukagonu).

Oprócz spadku poziomu cholesterolu pod wpływem włókna dochodzi do zmniejszenia poziomu triacylogliceroli we krwi, co zasadniczo zmniejsza ryzyko miażdżycy oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Niezwykle ważną właściwością błonnika jest również zdolność do odtruwania organizmu, głównie dzięki trwałemu wiązaniu jonów metali ciężkich przez poszczególne jego frakcje oraz stymulacja rozwoju pożądanej mikroflory jelitowej, która reguluje w sposób właściwy pracę jelit. Obecnie preparaty wysokobłonnikowe w postaci środków farmaceutycznych, które stanowią tzw. środek specjalnego przeznaczenia żywieniowego coraz częściej polecane są przez dietetyków oraz ekspertów do spraw żywienia, po to aby usprawnić i przyspieszyć pojawienie się widocznych efektów odchudzania. Możliwość wykorzystania błonnika pokarmowego do produkcji różnego rodzaju asortymentu produktów spożywczych jest obiecującym trendem i wydaje się być przyszłością dla rozwoju przemysłu spożywczego. Może już niedługo to co nam szkodzi zacznie nas leczyć i powstanie np. czekolada o właściwościach wyszczuplających?

Można by wiele pisać o dobroczynnym wpływie błonnika pokarmowego na nasze zdrowie, dlatego w trosce o siebie spożywaj codziennie kilka porcji produktów zbożowych tj. kasz z grubego przemiału, pieczywa razowego, płatków i otrąb owsianych, surowych warzyw i owoców. Jeśli o owoce chodzi - tutaj warto być ostrożną, gdyż zawierają one cukry proste, które mogą zrujnować misterne efekty działania błonnika pokarmowego w kontekście jego wpływu na utratę masy ciała. Szczególnie pożądane jest spożywanie owoców ziarnkowych (maliny, jeżyny), jagodowych oraz jabłek, moreli, brzoskwiń, porzeczek. Warto unikać natomiast śliwek, czereśni czy winogron lub spożywać je tylko okazjonalnie.  Z diety lepiej zdecydowanie wyeliminować suszone owoce,  gdyż są potężną bomba kaloryczną i z pewnością nie służą naszej sylwetce. Pamiętać warto, że jeśli spożywamy duże ilości produktów bogatych w błonnik pokarmowy należy wypijać ok. 2 l płynów dziennie, aby zapobiec odwodnieniu organizmu.

Niezwykle ważne jest to, aby nasza dieta oparta była o wszystkie grupy produktów, nie tylko tych które obfitują w błonnik, ale spożywanych w ściśle określonych ilościach. Wszystko po to, aby była ona maksymalnie urozmaicona i bogata w różne składniki odżywcze oraz wspomagała osiągnięcie optymalnej masy ciała. Nie bez powodu produkty zbożowe, które zawierają najwięcej błonnika pokarmowego znajdują się na szczycie piramidy zdrowia i powinny być spożywane codziennie w największych ilościach.


Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.