Zdrowie 50 plus

Zdrowe jelita – dobre samopoczucie i odporność


Okres planowania noworocznych postanowień, a także kolejne miesiące niosące perspektywę zbliżającej się wiosny to czas, w którym zauważalnie wzrasta zainteresowanie tematyką jelit – wynika z badania na temat zdrowia jelit przeprowadzonego na zlecenie firmy Danone, producenta marki Activia, w lutym 2020 roku. Jaki jest tego powód?
Zgodnie z hasłem „nowy rok, nowy ja”, motywatorem staje się chęć wdrożenia dobrych nawyków żywieniowych, a tym samym troska o swoje ciało. A przecież kluczem do dobrego samopoczucia są m.in. zdrowe jelita. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jak prawidłowo zadbać o ich mikrobiom.

Jelita – drugi mózg
Przez długi czas tematyka dotycząca jelit nie cieszyła się powszechną popularnością. Bo co ciekawego można powiedzieć o narządzie, którego zadaniem jest trawienie i wchłanianie składników odżywczych? Okazuje się, że bardzo wiele. Nie bez powodu jelita określane są drugim mózgiem. Dzięki licznej sieci połączeń nerwowych, mogą w sposób pośredni wpływać na sen, nastrój, apetyt, a nawet… pamięć. Dodatkowo, odgrywają kluczową rolę w budowaniu odporności, ponieważ aż około 70 proc. komórek układu immunologicznego znajduje się w ich wnętrzu. Właśnie dlatego troska o jelita i ich dobrą kondycję to punkt wyjścia do prawidłowego funkcjonowania niemal całego organizmu każdego dnia. Na podstawie badania dotyczącego zdrowia jelit, przeprowadzonego na zlecenie firmy Danone, producenta marki Activia, w lutym 2020 r., obserwuje się, że zainteresowanie tematyką jelit w internecie systematycznie rośnie. „Trend na jelita”nasila się przede wszystkim wczesną wiosną oraz na przełomie września i października. Można jednak zauważyć, że temat jest modny także w okresie planowania noworocznych postanowień, gdy hasłem przewodnim staje się zmiana nawyków, również żywieniowych, i chęć zadbania o siebie. Takie zainteresowanie utrzymuje się w pierwszym kwartale roku, gdy głównym motywatorem staje się nadchodząca wiosna, a na pierwszy plan wysuwają się pierwsze „wiosenne porządki w ciele”. Pożądany staje się wtedy dobry wygląd oraz chęć poczucia lekkości. To dobrze – dzięki temu jelita przestają być traktowane jako wstydliwy temat, a w zamian zyskują na wyjątkowości, stając się przyjacielem i sprzymierzeńcem w walce o dobre samopoczucie.

Czym jest mikrobiota i dobre bakterie
To może zaskakiwać, ale w jelitach dorosłego człowieka znajduje się aż 100 bilionów bakterii, ważących blisko 2 kg, które tworzą mikrobiotę jelitową. Ma ona kluczowy wpływ na pracę całego układu pokarmowego, dlatego warto stale dbać o jej jakość. Znajdujące się w niej wybrane rodzaje  dobrych bakterii mogą m.in. wspierać układ odpornościowy, przyczyniać się do poprawy perystaltyki jelit lub zwiększać wchłanialność witamin B i K oraz składników mineralnych, np. magnezu i żelaza, a także pomagać w trawieniu laktozy. Na tym jednak nie kończą się pozytywne właściwości dobrych bakterii. Okazuje się też, że zdecydowana większość, bo aż 95 proc. serotoniny, czyli tzw. hormonu szczęścia, jest produkowana w błonie śluzowej jelit. Jej wytwarzanie może być jednak zaburzone przy niedoborze dobrych bakterii w układzie pokarmowym. Warto dodać, że dobre bakterie i składniki odżywcze pomagające regulować pracę jelit, mogą oddziaływać również na inne, istotne dla życia obszary, m.in. poprawiać jakość snu, wygląd cery oraz obniżać ciśnienie krwi. Bez wątpienia, odpowiedni mikrobiom pomaga dbać o harmonię i zdrowie całego organizmu oraz jego prawidłowe działanie. Dlatego aby cieszyć się zdrowiem fizycznym i komfortem psychicznym na co dzień, warto regularnie troszczyć się o jelita i odpowiednią jakość ich mikroflory bakteryjnej.

 Zdrowa dieta dla zdrowia jelit
Istnieje wiele sposobów pozwalających zadbać o zdrowie jelit, są to m.in. aktywność fizyczna, a także zdrowa dieta, zawierająca produkty mleczne. Dostarczają one do organizmu wapń, który pomaga dbać o zdrowe trawienie, poprzez wspomaganie prawidłowego funkcjonowania enzymów trawiennych. Wybrane mleczne produkty fermentowane, czyli jogurty, kefiry czy maślanki są również potwierdzonym, naturalnym źródłem  probiotyków. Jogurty zawierające probiotyczne kultury jogurtowe, w ilości co najmniej 108 jtk/g, wspierają trawienie laktozy, przyczyniając się do lepszej pracy jelit. Dzięki temu też, osoby zmagające się z nietolerancją laktozy nie muszą bezwzględnie wykluczać ze swojej diety mlecznych produktów fermentowanych. Włączenie jogurtu do codziennego menu pozwala także na spożycie jednej z zalecanych porcji produktów mlecznych – w przypadku dorosłych zaleca się spożywanie 2 porcji produktów mlecznych dziennie oraz 3-4 porcje w przypadku dzieci, co pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń. Tym samym jogurty mogą być nie tylko smacznym dodatkiem do porannego müsli czy szybką przekąską, ale przede wszystkim zdrowym składnikiem diety. Dobre bakterie znajdują się także w kiszonkach, które mogą stanowić dodatkowy element diety, choć nie ma jasnych dowodów potwierdzających ich właściwości probiotyczne i korzystny wpływ na układ pokarmowy. Dodatkowe korzyści mogą wiązać się z włączeniem do menu produktów bogatych w naturalne prebiotyki, czyli składniki żywności, które wspierają rozwój pożądanej mikroflory w organizmie, wpływając na ich odpowiednią jakość. Prebiotyki naturalnie występują w produktach pochodzenia roślinnego, m.in. w czosnku, pszenicy, bananach czy jabłkach.

Co jeszcze lubi twój brzuch?
Utrzymanie odpowiedniej mikroflory jelit to tylko jeden z elementów troski o zdrowie tego narządu. Aby jelita działały prawidłowo należy dbać o nie świadomie i kompleksowo. Kluczem jest zdrowy styl życia, na który składają się przede wszystkim regularna aktywność fizyczna oraz zbilansowana dieta. Poza żywnością probiotyczną, w codziennym menu nie powinno zabraknąć też:
  • warzyw i owoców (minimum 400 g dziennie, w odpowiedniej proporcji: ¾ - warzywa i ¼ - owoce),
  • błonnika, regulującego pracę jelit – występuje w produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, warzywach i owocach,
  • ryb bogatych w cenne kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 (najlepiej pieczone lub gotowane na parze)
  • ziół i przypraw – nie tylko wzbogacają smak potraw, ale zawierają też cenne dla organizmu związki, wykazujące m.in. działanie antyoksydacyjne czy przeciwzapalne,
  • wody (przynajmniej 2 litry każdego dnia).
W diecie warto z kolei ograniczyć:
  • słodycze – lepsze będą owoce,
  • smażone potrawy – korzystniejsze dla zdrowia będzie pieczenie lub gotowanie na parze z dodatkiem zdrowych olejów roślinnych (na oleju rzepakowy czy oliwie z oliwek),
  • alkohol i pozostałe używki.
Istotny jest też spokój – zarówno na co dzień, jak i podczas jedzenia – który sprzyja niezakłóconemu trawieniu. Takie troskliwe i pozytywne podejście do jelit to większa szansa na zdrowe i komfortowe życie.
Materiał przygotowany we współpracy z firmą Danone, producentem m.in. marki Activia.

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

  • kira 09/02/2021, 18:51

    najważniejsze, żeby się nie przejadać

  • Iza 20/01/2021, 14:14

    No nie wiem. Jakoś Danone i probiotyki mi do siebie nie pasują. Oni robią jogurty a nie medykamenty. Ja wolę Pro12 https://prozdrowotnie.com/produkt/probiotic12-lr-health-beauty-system/