Rozrywka 50 plus

Perfect Days (reż. Wim Wenders)

Nominowana do Oscara medytacja nad prostotą i pięknem życia. "Perfect Days" - nowe
dzieło Wima Wendersa osadzone we współczesnym Tokio - to kolejny film prezentowany w
cyklu Dojrzałe Kino. Pokaz w środę, 17 kwietnia (wyjątkowo o godz. 11.30), poprzedzi
prelekcja, a po seansie odbędzie się dyskusja.

Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho,
nagrodzony za swoją kreację na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w
sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy
kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna
praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety, okazuje się niezwykłym ceremoniałem.

Ścieżką dźwiękową życia bohatera stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory
w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film
Wima Wendersa (Lisbon Story, Pina, Niebo nad Berlinem) to uzdrawiające, poetyckie kino
zmieniające codzienność w magię.

Reżyser o filmie: Poezja nie jest czymś, co można sobie zamierzyć w filmie, lecz raczej
pięknym znaleziskiem, darem, który otrzymujesz jako filmowiec, od swoich aktorów, od
miejsc, od światła. Od wszystkiego, co musi się złączyć, aby utworzyć coś w rodzaju "poezji w
ruchu".

Film Perfect Days został doceniony na Festiwalu w Cannes (Nagroda dla najlepszego aktora,
Nagroda Jury Ekumenicznego) oraz był nominowany (jako japoński kandydat) do Oscara w
kategorii Najlepszy film międzynarodowy.

Gospodynią spotkania wokół filmu będzie red. Maria Malatyńska. Na uczestników pokazu
czeka poczęstunek w postaci kawy, herbaty i ciasteczek.

BILETY dla seniorów: 20 zł

O FILMIE:

PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
reż. Wim Wenders, Japonia, Niemcy 2023, 123’

MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy aktor (Kōji Yakusho), Nagroda Jury
Ekumenicznego - Nagroda główna (Wim Wenders) MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota
Palma - Udział w konkursie głównym (Wim Wenders) Oscary 2024 - nominacja: Najlepszy
film międzynarodowy

Hirayama to samotny sześćdziesięciolatek, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej
dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu
przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w
miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Gdy Hirayama nie
pracuje, czyta dobrą - choć nie najnowszą - literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60.
i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na
fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i
gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie
znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są
drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy
się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go
szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.

Wim Wenders, który w swoich ostatnich filmach chętnie sięgał po formę dokumentalną,
nakręcił tym razem fabułę bardzo przypominającą dokument. Obok Hirayamy drugim, równie
ważnym bohaterem filmu jest japońska stolica, a tokijskie toalety, które oglądamy w tym
niecodziennym portrecie miasta, to prawdziwe dzieła sztuki zaprojektowane przez znanych
architektów.

KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.